Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2009

Γιάννης και Φάνης Κοτταράς, οι καραβομαραγκοί της Ερμιόνης

  Καθημερινά περνάμε από το ναυπηγείο τους στο Μπίστι και βλέπουμε από την ανοικτή πόρτα ένα σκαρί να μεγαλώνει μέρα με την μέρα.

 Πήραμε το θάρρος να μπούμε και να μάθουμε περισσότερα για τη δουλειά τους, γι αυτό το ιδιαίτερο επάγγελμα του καραβομαραγκού, που τείνει να εξαφανιστεί.
  Μας καλοδέχτηκαν ο Γιάννης και ο Φάνης και πρόθυμα μας ξενάγησαν στα μυστικά της δουλειάς τους.

Το νέο 9 μετρο σκαρί

    Μας μίλησαν για τον παππού τους, τον Γιάννη Κοτταρά (1901-1980) που ζούσε στη Δοκό.  Έβοσκε μικρός τα  γιδοπρόβατά τους στο νησάκι Τρίκερι και σκάρωσε από ξύλα, που ξέβρασε εκεί η θάλασσα, την πρώτη του μικρή βάρκα.
 Αυτή η μικρή η βάρκα στάθηκε η αφορμή να γίνει ο πρώτος καραβομαραγκός στην Ερμιόνη.
 Από το 1928 που ξεκίνησε την δραστηριότητά του,  κατασκεύασε τις περίφημες βάρκες τύπου ΄΄Παπαδιά΄΄ και μ αυτές οι ντόπιοι σφουγγαράδες έφταναν μέχρι την Αφρική..

Οι γιοί του Απόστολος και Γιώργος Κοτταράς

Μαθήτευσαν μαζί του και ακολούθησαν την τέχνη του οι γιοί του Απόστολος και Γιώργος, ο ανιψιός του Δήμος Κοτταράς , ο Λάζαρος Σπετσιώτης και ο Νίκος Κουτούβαλης.
  Κατά την ξενάγησή  μας στο σημερινό ναυπηγείο θαυμάσαμε φωτογραφίες καραβιών που είχαν εκείνοι κατασκευάσει.

 Μας έδειξαν το Aurora, το μεγαλύτερο σκαρί που έχει κατασκευαστεί στα Μαντράκια από τους Μαστρογιώργη , Μαστροδήμο και Γιάννη Κοτταρά.
Έχει μήκος 19,50 μέτρα και είναι σκάφος αναψυχής.
Μέσα στο ναυπηγείο τώρα φτιάχνεται ένα 9μετρο αλιευτικό, παραγγελία ενός ψαρά από την Αίγινα.
Μας εξήγησαν ότι τα ξύλα για το σκελετό (τα στραβόξυλα) είναι από πεύκο Μυτιλήνης και το πέτσωμα γίνεται από Αφρικανικό ξύλο Ιρόκο, που καρφώνεται με καρφιά γαλβανιζέ και με βίδες από ανοξείδωτο ατσάλι.
Ο χρόνος κατασκευής ενός τέτοιου σκάφους είναι 6-8 μήνες συνήθως και ο χρόνος ζωής τους, με καλή συντήρηση, είναι απεριόριστος.


Με έκπληξη μάθαμε ότι η κρατική τηλεόραση, με την έναρξη αυτής της κατασκευής έχει εγκαταστήσει μια κάμερα που καθημερινά καταγράφει την εξέλιξη των εργασιών στο σκαρί , με σκοπό τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ που θα προβάλει το επάγγελμα του καραβομαραγκού που χάνεται.

  Άξιοι συνεχιστές της ναυπηγικής τέχνης, αφού ο ναυτικός χαρακτήρας της Ερμιονίδας είναι πανάρχαια κληρονομιά.

   Είναι γνωστό ότι στο σπήλαιο Φράγχθι στην Κοιλάδα, βρέθηκαν λεπίδες οψιδιανού  από τη Μήλο, που μαρτυρούν ότι ταξίδευαν εκεί από την 9η χιλιετία π.χ. και ότι η Ερμιόνη συμμετείχε στον Τρωικό πόλεμο με δικά της πλοία.
  Επίσης  στο νησί Δοκός, βρέθηκε το αρχαιότερο ναυάγιο  που χρονολογείται 3.200 – 2.100 π.χ.


Οι γονείς τους σεμνοί, έτσι έμαθαν και  τα παιδιά τους.

 
      Μοιάζει σαν γέννα..Μεγαλώνει σιγά σιγά για να ανοιχτεί στην δική του ζωή, στη θάλασσα.

Εδώ καταγράφεται η δουλειά τους..


 Παλαιότερες δημιουργίες τους

 Φύγαμε από το ναυπηγείο με τις καλύτερες εντυπώσεις και μια περηφάνια για αυτούς τους δικούς μας ανθρώπους, που τόσο σεμνά και αθόρυβα δημιουργούν με μεράκι, συνεχίζοντας την οικογενειακή τους παράδοση.

Μας υποσχέθηκαν πως όταν ρίξουν το σκαρί στη θάλασσα, θα μας καλέσουν για να ευχηθούμε κι εμείς  να είναι καλοτάξιδο το σκάφος και τυχερό..
            ¨Και το καρφί του μάλαμα.. ¨ 

Μιας και είναι από τα όμορφα κομμάτια της ζωής μας στην Ερμιόνη, σκεφτήκαμε να το μοιραστούμε μαζί σας…

Πρ.Εν. Πολιτών Ερμιόνης