Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

μιά θετική λίστα

Της Έλλης Βασιλάκη
πρέπει να ξεκινήσω:

 
να ξοδεύω χρόνο με τους σωστούς ανθρώπους 
δηλαδή με όποιους απολαμβάνω να είμαι μαζί, που αγαπάω, με εκτιμούν, με αναζωογονούν και με ενθαρρύνουν να βελτιώνομαι με υγιείς και συναρπαστικούς τρόπους. 
 
να αντιμετωπίζω αποφασιστικά τα προβλήματά μου 
Δεν είναι τόσο τα προβλήματά που έχουν σημασία, αλλά ο τρόπος που αντιδράω σε αυτά και πως τα αντιμετωπίζω. Τα προβλήματα δεν θα εξαφανιστούν αν δεν κάνω τις απαραίτητες ενέργειες. Θα κάνω ό,τι μπορώ για να τα αντιμετωπίσω. Πολλές φορές αρκούν και τα πολύ μικρά βήματα, σπιθαμή προς σπιθαμή, εφόσον είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Σωρρευτικά και σε μακροπρόθεσμη βάση, τα μικρά βήματα μετατρέπονται σε άλματα.
 
να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου
σχετικά με το τι είναι σωστό για μένα και το τι πρέπει να αλλάξω, σχετικά με το τι θέλω να πετύχω και πως θέλω να γίνω, να είμαι ειλικρινής με κάθε πτυχή της ζωής μου. Επειδή είμαι το μοναδικό άτομο στο οποίο μπορώ πάντα να βασίζομαι. Να αναζητάω την ψυχή μου και την αλήθεια μέσα μου. Έτσι θα κατανοήσω καλύτερα πού βρίσκομαι σήμερα και πώς έφτασα εδώ και θα μπορέσω να προσδιορίσω με μεγαλύτερη ακρίβεια πού θέλω να πάω και πώς θα φτάσω εκεί.  
 
να δίνω προτεραιότητα στη δική μου ευτυχία 
Αυτό που έχει σημασία είναι οι δικές μου ανάγκες. Αν δεν εκτιμάω και δεν δίνω την δέουσα σημασία στον εαυτό μου, τότε σαμποτάρω την ευτυχία μου. Να θυμάμαι ότι είναι εφικτό να φροντίζω και να νοιάζομαι για τους γύρω μου, ενώ παράλληλα ικανοποιώ και τις δικές μου ανάγκες. Και εφόσον πληρούνται οι δικές μου ανάγκες, τότε είναι πιθανότερο να μπορώ να βοηθήσω περισσότερο και αυτούς που πραγματικά με χρειάζονται.  
 
να είμαι ο πραγματικός εαυτός μου 
Προσπαθώντας να είμαι κάποιος άλλος, κινδυνεύω να χάσω τον εαυτό μου. Να αποδέχομαι τον εαυτό μου και να ανακαλύπτω τις σκέψεις, τη δύναμη και την ομορφιά που μπορεί να κρύβει. Πάνω απ' όλα να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου και αν κάτι δεν με γεμίζει, να απομακρύνομαι από αυτό. Να είμαι η καλύτερη έκδοση του ατόμου που μπορώ να είμαι.
 
να παρατηρώ και να ζω το παρόν 
Αυτή ακριβώς η στιγμή είναι ένα θαύμα. Είναι  η μόνη στιγμή που εγγυημένα είναι δική μου. Αυτή η στιγμή είναι η ζωή. Οπότε, να σταματήσω να σκέφτομαι πως θα είναι τα πράγματα στο μέλλον. Να σταματήσω να γκρινιάζω για το τι έγινε ή δεν έγινε στο παρελθόν. Να μάθω να ζω στο «εδώ και τώρα» και να βιώσω τη ζωή όπως ξετυλίγεται. Να εκτιμήσω τον κόσμο για την ομορφιά που έχει αυτή τη στιγμή.
 
αποτίμηση των μαθημάτων που πήρα από τα λάθη μου 
Τα λάθη δεν είναι κάτι κακό, είναι τα σκαλοπάτια της προόδου. Εάν δεν αποτυγχάνω κάποιες φορές, αυτό ίσως σημαίνει ότι δεν προσπαθώ αρκετά. Να αναλάβω ρίσκα, να σκοντάψω, να πέσω και στη συνέχεια να σηκωθώ και να προσπαθήσω ξανά. Να εκτιμήσω το γεγονός ότι πιέζω τον εαυτό μου, να μαθαίνω, να αναπτύσσομαι και να βελτιώνομαι. Σημαντικά επιτεύγματα πραγματοποιούνται στο τέλος μιας μακράς πορείας γεμάτης από αρκετές αποτυχίες. Ένα από τα «λάθη» που φοβάμαι να μη συμβεί, μπορεί να είναι αυτό που θα με οδηγήσει προς το μεγαλύτερο επίτευγμα μου.
 
να απολαμβάνω αυτά που ήδη έχω 
Το πρόβλημα με τους περισσότερους είναι ότι πιστεύουμε πως θα είμαστε ευτυχείς όταν φτάσουμε σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο ζωής, ένα επίπεδο που βλέπουμε άλλους να βρίσκονται σε αυτό, όπως το αφεντικό μας ή ο φίλος ενός φίλου ο οποίος διαθέτει ένα πολυτελές εξοχικό στην παραλία. Θα καταλήξω να έχω περάσει ολόκληρη τη ζωή μου προσπαθώντας να αποκτήσω αυτά που έχουν αυτοί, χωρίς ποτέ να καταφέρω να απολαύσω αυτά που ήδη έχω. Να χαλαρώνω για λίγο κάθε πρωί μόλις ξυπνήσω και να εκτιμήσω αυτά που έχω σήμερα και ό,τι έχω πετύχει μέχρι τώρα.
 
να δημιουργώ ο ίδιος την δική μου ευτυχία
Αν περιμένω κάποιον άλλο να με κάνει ευτυχισμένο, τότε θα απογοητευτώ. Να χαμογελάω επειδή μπορώ. Να επιλέγω την ευτυχία. Να γίνω η αλλαγή που θέλω να δω στον κόσμο. Να είμαι ευχαριστημένος με το ποιός είμαι τώρα και να επιτρέψω στα θετικά συναισθήματα να με συντροφεύουν στο ταξίδι μου στο μέλλον. Την ευτυχία πολλές φορές την ανακαλύπτουμε, όταν αποφασίζουμε να την αναζητήσουμε. Αν αναζητάω την ευτυχία μέσα από τις ευκαιρίες που μου παρουσιάζονται και τις επιλογές που έχω, τότε θα την βρω τελικά. 
 
να πιστεύω ότι είμαι έτοιμος για το επόμενο βήμα
Είμαι έτοιμος! Το σκέφτομαι. Έχω όλα όσα χρειάζομαι τώρα για να κάνω το επόμενο μικρό, ρεαλιστικό βήμα προς τα εμπρός. Ας επωφεληθώ από τις ευκαιρίες που μου παρουσιάζονται και ας αποδεχθώ τις προκλήσεις - είναι τα δώρα που θα με βοηθήσουν να προχωρήσω μπροστά.
 
να δημιουργώ σχέσεις για τους σωστούς λόγους
Να καλλιεργώ σχέσεις με αξιόπιστα, έντιμα άτομα που αντανακλούν αυτό που θέλω να είμαι. Να επιλέξω σχέσεις με άτομα για τα οποία είμαι υπερήφανος που τα γνωρίζω, που τα θαυμάζω, που μου δείχνουν αγάπη και σεβασμό. Άτομα που ανταποδίδουν την καλοσύνη και τη δέσμευση μου προς αυτά. Και να προσέχω πως συμπεριφέρονται. Οι πράξεις και όχι τα λόγια, χαρακτηρίζουν κάθε άτομο.
 
να χαίρομαι με τις χαρές των άλλων
Ας ξεκινήσω να παρατηρώ τι μου αρέσει στους άλλους και να τους το λέω. Να είμαι ευτυχής γι' αυτούς που προοδεύουν. Να χαίρομαι για τις νίκες τους. Να είμαι χαρούμενος για τα καλά που έχουν. Αργά ή γρήγορα η θετική ενέργεια θα επιστρέψει και αυτά τ' άτομα θα αρχίσουν να χαίρονται για μένα.
 
να συγχωρώ τον εαυτό μου και τους άλλους
Όλοι έχουμε πληγωθεί από δικές μας αποφάσεις και από αποφάσεις άλλων.  Και ενώ ο πόνος αυτών των εμπειριών είναι αναμενόμενος, αρκετές φορές διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η θεραπεία είναι η συγχώρεση. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα διαγράψω το παρελθόν, ή θα ξεχάσω τι συνέβη, αλλά ότι θα επιτρέψω να περάσει ο πόνος, επιλέγοντας να πάρω τα μαθήματα μου από ό,τι συνέβη και θα προχωρήσω με τη ζωή μου.
 
να ακούω την εσωτερική μου φωνή  
Εάν με βοηθάει, θα συζητάω τις σκέψεις μου με τα πιο κοντινά μου πρόσωπα, αλλά θα δίνω στον εαυτό μου αρκετό χώρο για να ακολουθήσει το δικό του ένστικτο.  Να κάνω αυτό που αισθάνομαι βαθιά μέσα μου ότι είναι το σωστό για μένα.
 
να παρατηρώ αν πιέζω τον εαυτό μου και να κάνω σύντομα διαλείμματα 
Να χαλαρώνω. Να αναπνεύω. Να επιτρέπω στον εαυτό μου να ξεκουραστεί και να ανασυνταχθεί. Όταν είμαι υπό μεγάλη πίεση, ακόμα και ένα σύντομο διάλειμμα μπορεί να αναζωογονήσει το μυαλό μου και να αυξήσει την παραγωγικότητά μου. 
 
να παρατηρώ την ομορφιά των μικρών στιγμών 
Αντί να περιμένω τα μεγάλα γεγονότα να συμβούν στη ζωή μου - γάμος, παιδιά, προαγωγή, λαχείο – να βρω την ευτυχία στα μικρά πράγματα που συμβαίνουν γύρω μου καθημερινά. Μικρά πράγματα, όπως το να απολαμβάνω με ηρεμία τον πρωινό καφέ, ή τη νόστιμη γεύση και την οσμή ενός σπιτικού γεύματος, ή την ευχαρίστηση που αισθάνεται κάποιος όταν μοιράζεται κάτι ευχάριστο, ή το να κρατάω το χέρι του συντρόφου μου. Παρατηρώντας αυτές τις μικρές απολαύσεις σε καθημερινή βάση, διαπιστώνουμε μεγάλη διαφορά στην ποιότητα της ζωής σας.
 
να αποδέχομαι τα πράγματα ακόμα και όταν δεν είναι τέλεια 
Να θυμάμαι, το «τέλειο» είναι ο εχθρός του «καλού». Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για όσους θέλουν να βελτιωθούν και να βελτιώσουν τον κόσμο, είναι να μάθουν να δέχονται τα πράγματα όπως είναι. Αρκετές φορές είναι προτιμότερο να αποδεχθώ και να εκτιμήσω τον κόσμο και τους ανθρώπους όπως είναι, αντί να προσπαθώ να τους κάνω να συμμορφωθούν με βάση αυτό που θεωρώ εγώ ιδανικό. Όχι, δεν θα να συμβιβαστώ με τη μετριότητα, αλλά θα εκτιμήσω την αξία των ανθρώπων και των πραγμάτων όταν δεν είναι τέλεια.
 
να είμαι πιο ανοιχτός στο το πώς αισθάνομαι 
Αν κάτι με πληγώνει, να δώσω στον εαυτό μου τον απαραίτητο χώρο και χρόνο για να το ξεπεράσει, αλλά να μην κρύβομαι. Να το συζητάω με τα πιο κοντινά μου άτομα. Να λέω την αλήθεια για το πώς αισθάνομαι. Να τους ακούω. Βγάζοντας από μέσα μου ό,τι με πληγώνει, είναι το πρώτο βήμα για να αισθανθώ και πάλι όμορφα.
 
να αναλαμβάνω την πλήρη ευθύνη για τη δική μου ζωή 
δηλαδή για τις δικές μου επιλογές και τα λάθη μου και να προσπαθήσω να βελτιωθώ και να χτίσω πάνω σε αυτά. Είμαι ο μόνος που μπορεί να ελέγξει άμεσα την έκβαση της ζωής μου. Και πράγματι, δεν θα είναι πάντα εύκολο. Κάθε άτομο έχει ένα σωρό από εμπόδια μπροστά του. Αλλά πρέπει να πάρω τον έλεγχο της κατάστασης και να αντιμετωπίσω αυτά τα εμπόδια. 
 
να επικεντρώνομαι  στα πράγματα που μπορώ να ελέγξω 
Δεν μπορώ να αλλάξω τα πάντα, αλλά μπορώ πάντα να αλλάξω κάτι. Αν σπαταλάω χρόνο, ταλέντο και ενέργεια σε πράγματα που είναι πέρα από τον έλεγχό μου, αυτό αποτελεί βέβαιη συνταγή για απογοήτευση, στεναχώρια και στασιμότητα. Να επικεντρώσω την ενέργειά μου κυρίως σ' αυτά  που μπορώ να ελέγξω.
 
να σκέφτομαι την πιθανότητα των θετικών αποτελεσμάτων 
Το μυαλό πρέπει να πιστέψει ότι μπορώ να πετύχω κάτι, πριν επιχειρήσω να το κάνω πραγματικότητα. Ο τρόπος για να ξεπεραστούν οι αρνητικές σκέψεις και τα καταστρεπτικά συναισθήματα, είναι να δυναμώσουν τα θετικά συναισθήματα. Δεν μπορούμε να ελέγχουμε όλα όσα μας συμβαίνουν, αλλά μπορούμε να ελέγχουμε τον τρόπο που αντιδρούμε σ' αυτά. Η ζωή κάθε ανθρώπου έχει θετικές και αρνητικές πτυχές. Το αν θα είμαι ευχαριστημένος και ευτυχής μακροπρόθεσμα, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το σε ποιες πτυχές θα επικεντρωθώ.
 
να παρατηρώ πώς είμαι πλούσιος  
«Πλούτος είναι η δυνατότητα να βιώσουμε πλήρως τη ζωή." Ακόμα και όταν οι καιροί είναι δύσκολοι, είναι πάντα σημαντικό να βλέπω τα πράγματα σφαιρικά. Δεν κοιμήθηκα πεινασμένος χθες το βράδυ. Δεν κοιμήθηκα στο δρόμο. Είχα την επιλογή τι ρούχα θα φορέσω σήμερα το πρωί. Έχω πρόσβαση σε καθαρό πόσιμο νερό. Είμαι υγιής. Έχω πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη.  Μπορώ να διαβάσω. Πολλοί θεωρούν ότι είμαι απίστευτα πλούσιος, να είμαι ευγνώμων για όλα αυτά που έχω.

___________________
πηγή: antikleidi (διαμορφωμένο κείμενο),
εικόνα: αυτοπροσωπογραφίες Veri Apriyatno