Τετάρτη, 2 Οκτωβρίου 2019

Ανάργυρος Πασχάλης: Τοπία ανάγλυφα του προσωπικού


Τοπία ανάγλυφα του προσωπικού
Το τοπίο ήταν ο καταλύτης. Για την απελευθέρωση του καλλιτέχνη της Δύσης από τα ασφυκτικά δεσμά της πιστής μίμησης της φύσης. Που λειτουργούσε επί αιώνες ως απαραίτητο σκηνικό του κεντρικού –ιστορικού, θρησκευτικού- θέματος ή του πορτραίτου που είχε παραγγείλει ο χρηματοδότης του.                                            
Έγινε από τα μέσα του 19ου αιώνα και μετά, με την ανατροπή που επέφερε η εξέλιξη των θετικών επιστημών, της ιατρικής  και της ψυχανάλυσης στη θέαση του κόσμου, ο τόπος όπου οι δημιουργοί μπορούσαν να αναπτύξουν μια τέχνη, απαλλαγμένη από τις επιταγές της θρησκευτικής και πολιτική εξουσίας. Να διαλύσουν τα καθορισμένα από την ψευδαισθησιακή, αναγεννησιακή προοπτική σχήματα με παχιές, μικρές πινελιές καθαρών χρωμάτων που ενώνονταν στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού, με μικρές, επίπεδες επιφάνειες και ορμητικές, σύμφωνα με τα συναισθήματά τους, κηλίδες .
Ο ζωγράφος Ανάργυρος Πασχάλης βαδίζει πάνω στα αχνάρια των σκαπανέων της μοντέρνας τοπιογραφίας.                            Πλάθει το ζωγραφικό του χώρο με φόρμες κερματισμένες σαν τις ράχες των βουνών και τις απόκρημνες ακτές των ακρογιαλιών, με φόρμες ρευστές μετέωρων όντων και κτηρίων σαν εκείνες της ποιητικής έκφρασης του γερμανικού εξπρεσιονισμού και του αφηρημένου αμερικανικού εξπρεσιονισμού.                                                           Τον βάφει με τις πολύτροπες τονικότητες του γαλάζιου και του πράσινου της Μεσογείου αλλά και με τις γκριζωπές αποχρώσεις της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.                                    Τού δίδει βάθος με εγκάθετες κλίμακες που θυμίζουν το σκαρί μιας βάρκας ή τις τεντωμένες χορδές μιας κιθάρας και με τις απαλές και έντονες αλλεπάλληλες διαστρωματώσεις των αφαιρετικών οριζόντων του.     .                                                         Και του προσδίδει υφή με την ανάμειξη διαφορετικών υλικών όπως ο στόκος, το χαρτί, η άμμος,                                                  
Τοποθετεί μέσα στους εξωπραγματικά εκτεταμένους κορμούς των δένδρων πλάσματα που μοιάζουν με τα  κλαριά τους και  μέσα στους βράχους και στα πετρώματα μορφές λαξεμένες σαν τις κοφτερές χαραγματιές τους.                                                                         Αφήνει φιγούρες άυλες και αβαρείς να αιωρούνται πίσω από τις διασταυρώσεις των κορυφογραμμών, να ακροβατούν σαν αερικά στο κενό .                                                 
Οδηγεί το θεατή του από το ποτισμένες με άπλετες φως ζώνες του οικείου στις σκοτεινές σκιές του ανοίκειου, το αστραφτερά λευκό πατρικό του στις ομιχλώδεις και επικλινείς  προσόψεις των σπιτιών που κάποτε επισκέφτηκε.   
Δημιουργεί έτσι μέσα από την ανάγνωση της φύσης, τις διάφανες και ομιχλώδεις ζώνες της, τις στρογγυλές κυρτώσεις της και τις αιχμηρές γωνίες της  το προσωπικό του  ανάγλυφο του τοπίου.
Λήδα Καζαντζάκη, ιστορικός τέχνης.





 Ανάργυρος Πασχάλης

Ο Ανάργυρος Πασχάλης κατάγεται από την Ερμιόνη Αργολίδας. Το 1990 ξεκίνησε τις σπουδές του στο Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών Πανόρμου-Τήνου με καθαρό προσανατολισμό στον τομέα της Γλυπτικής και Μαρμαροτεχνίας. Ακολούθησαν μαθήματα γραφιστικής στις σχολές ΑΚΤΟ. Από το 1999 έως το 2004 φοίτησε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας με κατεύθυνση ζωγραφικής και καθηγητές τον κ. Βαλαβανίδη και κ. Μανουσάκη. Το  2001 φοίτησεμε υποτροφία Erasmus στο Middlessex University School of FineArts στο Λονδίνο. Ακολούθησαν δύο κρατικές υποτροφίες από το Ι.Κ.Υ. και μία βράβευση από τη Eurobankως αριστούχος απόφοιτος της Α.Σ.Κ.Τ.
Το 2005 παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων και το 2008 στην Pro- ArtGallery. Τα τελευταία χρόνια εκθέτει τη δουλειά του στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών. Το 2017 πραγματοποίησε onlineατομική έκθεση στην P&M Art works Gallery, στο Κάνσας των Η.Π.Α. και το 2018 ατομική υπό την αιγίδα του Δήμου Σύρου, στο Φεστιβάλ Ερμούπολης. Έχει λάβει μέρος σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, στην Biennaleνέων εικαστικών στην Ύδρα, σε διοργανώσεις της Πινακοθήκης Αθηνών, του Εικαστικού Επιμελητηρίου και στην Art Athinaόπως και στο εξωτερικό με κορυφαίες τις συμμετοχές στις εκθέσεις που διοργάνωσε η Shanghai Federation of Literary & Arts Circles και η Shanghai International Culture Association στο SHANGHAI ARTISTIC ASSOCIATION CREATIVE CENTRE (Σαγκάη, Κίνα) το 2013 και 2015 αλλά κι αυτές στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών υπό την αιγίδα της Ολλανδικής Πρεσβείας το 2018 και στο Παρίσι στη Maison De La Grece υπό την αιγίδα του περιοδικού τέχνης www.dreamideamachine.comτο 2019.
Σημαντική στιγμή της καλλιτεχνικής του πορείας ήταν η συνεργασία του με τον σκηνοθέτη CarlusPadriσsa (La Furadels Baus) στην παρουσίαση του ορχηστικού έργου Trilogia Romana του Ottorino Respighi στις Termedi Caracalla στη Ρώμη στα πλαίσια του Φεστιβάλ της Όπερας της Ρώμης. Η παραγωγή παρουσιάστηκε επίσης στη Βαλένθια (2011), στο Φεστιβάλ του Σανταντέρ (2012), στην Μπολόνια (2013), στο Σάο Πάολο (2014) και στο Θέατρο της Μόσχας (2018).
Επίσης φιλοτέχνησε το εξώφυλλο της ελληνικής έκδοσης του μυθιστορήματος του SantiagoAmigorena«Τα τελευταία μου λόγια» κι είχε την τιμή να φιλοτεχνήσει το βραβείο πολιτισμού Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη.
Από το 2015 έργο του φιλοξενείται στη μόνιμη έκθεση της Δημοτικής Πινακοθήκης Αθηνών δίπλα σε έργα των Παρθένη, Γκίκα, Μπουζιάνη κι άλλων καταξιωμένων εικαστικών. Επίσης έργα του βρίσκονται στη συλλογή της Eurobank και σε ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Βρυξέλλες, Κουβέιτ κι Η.Π.Α.