Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

"σε μια στιγμή πρόκλησης προς τον εαυτό μου"

Πρόταση της Έλλης Βασιλάκη 

Μικρά αριστουργήματα σκαλισμένα σε μύτες μολυβιών…!

Πολλοί καλλιτέχνες έχουν χρησιμοποιήσει μολύβια για να δημιουργήσουν έργα τέχνης, αλλά ο Dalton Ghetti κάνει κάτι ξεχωριστό…!
Δημιουργεί μικρά αριστουργήματα στις μύτες μολυβιών….!

Ο 49χρονος Dalton κατάγεται από τη Βραζιλία και κατοικεί στο Connecticut των ΗΠΑ, όπου και εργάζεται ως ξυλουργός. Εδώ και 25 χρόνια στον ελεύθερό του χρόνο δημιουργεί μικροσκοπικά έργα τέχνης από γραφίτη.Ο ίδιος δήλωσε: «Στο σχολείο είχα χαράξει το όνομα ενός φίλου μου στο ξύλο ενός μολυβιού και του το έδωσα ως δώρο. Αργότερα, όταν ασχολήθηκα με την γλυπτική, ήθελα να φτιάξω τεράστια έργα από υλικά όπως το ξύλο, αλλά σε μια στιγμή πρόκλησης προς τον εαυτό μου αποφάσισα να κάνω την προσπάθεια να τα φτιάξω όσο το δυνατόν μικρότερα γινόταν. Πειραματίστηκα σκαλίζοντας διάφορα υλικά, όπως κιμωλία, αλλά μια μέρα μου ήρθε η ιδέα να χαράξω στο γραφίτη ενός μολυβιού»…


Ο Dalton χρησιμοποιεί τρία βασικά εργαλεία για να κάνει τις απίστευτες δημιουργίες του. Ένα ξυράφι, μια βελόνα ραπτικής και ένα μαχαίρι γλυπτικής. Αρνείται ακόμη να χρησιμοποιήσει μεγεθυντικό φακό και ποτέ δεν έχει πουλήσει κάποιο από τα έργα του, παρά μόνο τα χαρίζει σε φίλους του.

… «χρησιμοποιώ βελόνα ραψίματος για να κάνω τρύπες και να σκάψω μέσα στον γραφίτη. Σκαλίζω και δημιουργώ γραμμές κρατώντας και γυρνώντας το γραφίτη αργά στο χέρι μου»…


Ο μεγαλύτερος χρόνος που έχει δαπανηθεί για ένα κομμάτι, ήταν δυόμισι χρόνια (!) σε ένα μολύβι για τη δημιουργία μιας αλυσίδας. Μια τυπική φιγούρα διαρκεί αρκετούς μήνες.


… «η κατασκευή μιας αλυσίδας ήταν η πιο επίπονη προσπάθειά μου και ήμουν πραγματικά ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα γιατί είναι τόσο περίπλοκο που οι άνθρωποι σκέφτονται ότι πρέπει να είναι δύο μολύβια»…

Όταν ο Dalton, πρωτάρχισε απογοητεύτηκε πάρα πολύ όταν ένα κομμάτι έσπασε πριν ολοκληρωθεί, αφού είχε σπαταλήσει αρκετούς μήνες δουλεύοντάς το.

… «τρελαινόμουν όταν έσπαζε η μύτη του μολυβιού που δούλευα. Νευρίαζα απίστευτα μερικές φορές, ιδιαίτερα όταν το κομμάτι είχε σχεδόν ολοκληρωθεί. Στη συνέχεια είδα ότι αυτό ήταν λάθος μου και αποφάσισα να αλλάξω τρόπο σκέψης. Όταν άρχιζα ένα νέο κομμάτι η στάση μου πλέον ήταν «καλά αυτό θα σπάσει τελικά, αλλά ας δούμε πόσο μακριά μπορώ να φτάσω»… και αυτό με βοήθησε να σπάζουν όλο και λιγότερα μολύβια, αν και εξακολουθούν να σπάνε μέχρι και σήμερα αλλά όχι τόσο συχνά πια»…

Ο Dalton, έχει ένα κουτί γεμάτο με περισσότερα από 100 γλυπτά που έχουν σπάσει ενώ εργαζόταν σε αυτά. Ο ίδιος τα αποκαλεί χαϊδευτικά «η συλλογή νεκροταφείο».


… «Έχω αρκετά σπασμένα κομμάτια γι ‘αυτό αποφάσισα να τα κολλάω σε καρφίτσες και τα τοποθετώ σε μια προθήκη από φελιζόλ. Πολλοί μπορεί να πιστεύουν ότι είναι παράξενο να τα κρατάω, αλλά έχουν ακόμα ενδιαφέρον, μπορεί να είναι πεθαμένα αλλά δούλεψα πάνω τους για μήνες, τους έδωσα κομμάτι της ζωής μου»…

Ο Dalton έχει κάνει περίπου 100 γλυπτά, και αυτή τη στιγμή εργάζεται σε ένα επικό κομμάτι εμπνευσμένο από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου.

… «Αποφάσισα να κάνω ένα μολυβένιο δάκρυ για κάθε έναν από τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στην επίθεση, περίπου 3.000. Από το 2002 σκαλίζω ένα κάθε μέρα, το οποίο με παίρνει λιγότερο από μία ώρα. Όταν τελειώσω όλα μαζί θα σχηματίσουν ένα μεγάλο δάκρυ. Θα μου πάρει περίπου 10 χρόνια, αλλά νομίζω θα αξίζει τον κόπο»…

… «Δεν το κάνω για τα χρήματα, δεν είναι αυτό που έχει σημασία για μένα. Ωστόσο, θα ήθελα πολύ ένας ιδιοκτήτης γκαλερί στην Αγγλία να ενδιαφερθεί και να εκθέσει τα έργα μου»…

Θαυμάστε παρακάτω μερικά από τα έργα του…


Το αλφάβητο

Ο Elvis Presley

Ένα μικροσκοπικό πριόνι χρησιμοποιώντας το ξύλο και το γραφίτη από ένα μόνο μολύβι!





Ένα μικροσκοπικό κλειδί κρέμεται από ένα κρίκο
Δύο καρδιές αγκαλιασμένες
Καρδιά καμπάνα

Ένα μικρό σφυρί

Ένα μικρό κουμπί
Ένα χέρι που κρατάει ένα δισκοπότηρο με το γραφίτη ενός μόνο μολυβιού!


Μια μπότα με υψηλή λεπτομέρεια
Καρέκλα από γραφίτη

Εικονοστάσι

Γραμματοκιβώτιο

Βίδα