Παρασκευή, 26 Ιουλίου 2013

Τα «απόνερα»

από το λουκέτο στην ΕΡΤ

Προτείνει η Έλλη Βασιλάκη

Το μαύρο στη μικρή οθόνη μαυρίζει και το μέλλον των ελληνικών ανεξάρτητων παραγωγών, που είχε αναθέσει η ΕΡΤ και πλέον βρίσκονται στον αέρα, καθώς και γενικότερα του ελληνικού κινηματογράφου.
Το λουκέτο στην ΕΡΤ δεν σημαίνει απλώς πως κλείνει η κάνουλα χρηματοδότησης της δημόσιας τηλεόρασης για το ελληνικό σινεμά. Ούτε πως χιλιάδες άνθρωποι διάφορων καλλιτεχνικών ειδικοτήτων που επί χρόνια συνεργάζονταν σε εξωτερικές παραγωγές της ΕΡΤ, βρίσκονται κι αυτοί χωρίς δουλειά (αλλά και χωρίς προοπτικές στον οπτικοακουστικό χώρο).
Ενα νεοσύστατο σωματείο, η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, με μέλη γνωστούς ντοκιμαντερίστες, όπως ο Αγγελος Κοβότσος και ο Μάρκος Γκαστίν, θίγει και μια άλλη, παραγνωρισμένη παράμετρο: τις καταστροφικές συνέπειες που έχει «η αιφνίδια και ακατανόητη πράξη σφραγίσματος της δημόσιας τηλεόρασης» για τις παραγωγές που ήταν ήδη σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα:

* Οι παραγωγοί εγκεκριμένων από την ΕΡΤ σειρών εκπομπών που έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία παραγωγής, τώρα μένουν εντελώς εκτεθειμένοι στις τράπεζες και στους συνεργάτες τους! Και τι θα κάνουν αυτοί οι άνθρωποι με τον ΦΠΑ; Η υπό εκκαθάριση ΕΡΤ δεν είναι σίγουρο αν και πότε θα καταβάλει χρήματα. Αυτό σημαίνει πως «συντρίβεται κυριολεκτικά ο παραγωγικός κορμός των ανεξάρτητων παραγωγών και ιδιαίτερα στο χώρο του ντοκιμαντέρ».
* Σε πολλές περιπτώσεις η ΕΡΤ είχε δεσμευτεί για τη χρηματοδότηση έργων, διεθνούς συμπαραγωγής, ενισχυόμενων και από ευρωπαϊκά προγράμματα στήριξης. Τώρα λοιπόν που η ελληνική πλευρά αδυνατεί να αντεπεξέλθει, τα σχέδια κινδυνεύουν να ματαιωθούν. Και «δημιουργείται ένα δύσκολα αναστρέψιμο κλίμα αναξιοπιστίας των ελληνικών παραγωγών στο εξωτερικό».
* Το νομοσχέδιο για τη ΝΕΡΙΤ δεν αναφέρει πουθενά, ως υποχρέωση του νέου καναλιού, την ποσόστωση ευρωπαϊκών και μη ευρωπαϊκών προγραμμάτων - παρ' όλο που υπάρχουν σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Ούτε αναφέρει ότι η ΝΕΡΙΤ είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει στο πρόγραμμά της μια ισορροπημένη αναλογία ανάμεσα στην ενημέρωση (ειδήσεις, αθλητικά, δημοσιογραφικές εκπομπές, μαγκαζίνο) και στην παραγωγή επιμορφωτικού και ψυχαγωγικού προγράμματος (δημιουργικά ντοκιμαντέρ, δραματοποιημένες σειρές, τηλεταινίες, παιδικά προγράμματα κ.λπ.), όπως συμβαίνει σε κάθε ανεπτυγμένη ευρωπαϊκή δημόσια τηλεόραση.

Αιτήματα
Η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ πιστεύει ότι στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο για την ίδρυση της ΝΕΡΙΤ πρέπει οπωσδήποτε:
* Να περιλαμβάνεται η μεταβίβαση όλων των εκκρεμοτήτων οπτικοακουστικών παραγωγών της ΕΡΤ.
* Η ΝΕΡΙΤ να ολοκληρώσει το σύνολο των οπτικοακουστικών έργων που εκκρεμούν και δεν έχουν εκκαθαριστεί μετά τη διακοπή λειτουργίας της ΕΡΤ Α.Ε.
* Οι εκπομπές της να διέπονται από την ισχύουσα εθνική και κοινοτική ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία ως προς την ποσόστωση του προγράμματος.
* Να ενισχύει και αυτή την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή (μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ κ.λπ.).
* Μεταξύ άλλων (ύψος ανταποδοτικού τέλους, διορισμός πρώτου εποπτικού συμβουλίου), η ΕΕΝ θίγει και το φλέγον ζήτημα του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου υπογραμμίζοντας πως «είναι υποχρέωση της ΝΕΡΙΤ να αξιοποιήσει, το ταχύτερο δυνατό, το αμπαλαρισμένο και ανενεργό υλικό που ψηφιοποιήθηκε και τεκμηριώθηκε από το ΕΟΑ», το οποίο πρέπει «να ενσωματωθεί στο Αρχείο της ΝΕΡΙΤ με πλήρη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτό μέσω Διαδικτύου μαζί με το οπτικοακουστικό αρχείο της ΕΡΤ».
maxomenidimosiografia
πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ (ΕΥ. Β.)