Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Η δύναμη του ονόματος

Οι επισκέπτες της Πρωτεύουσας που καταφθάνουν με τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά, μπορούν να επιλέξουν πολλές ημερήσιες εκδρομές. Δεν τις έχουν προπληρώσει, αλλά τις επιλέγουν και τις πληρώνουν ξεχωριστά. Η επίσκεψη για παράδειγμα στην Ακρόπολη περιλαμβάνει και 5 ώρες βολτάρισμα στην Πλάκα. Υπάρχουν πακέτα ημερήσιων εκδρομών στον αρχαιολογικό χώρο Ελευσίνας, Ραμνούντος, Σουνίου, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό Μουσείο κ.λ.π. Η συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή το 80% επιλέγει, Ακρόπολις - Μουσείο Ακρόπολης. Αν και το Εθνικό Αρχαιολογικό είναι από τα σημαντικότερα του κόσμου, αν και το Βυζαντινό Μουσείο είναι στο είδος του το καλύτερο του κόσμου, τα επισκέπτονται λίγοι, οι ψαγμένοι, οι τουρίστες ειδικού ενδιαφέροντος.
Μπορεί οι τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας να μην ξέρουν που πέφτει στον χάρτη, αλλά αν τους πεις τι έχουν ακούσει γι αυτήν, θα σου πουν Ακρόπολις, Παρθενών, Περικλής.
Αυτή η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανατραπεί, και πολλοί ειδικοί του τουρισμού πιστεύουν ότι δεν συμφέρει να ανατραπεί υπέρ των άλλων προορισμών, αλλά να καταβληθεί προσπάθεια να ενδιαφερθούν οι τουρίστες και για τους άλλους.
Πέραν αυτού, δεν είναι πολλοί αυτοί που βγαίνουν από το κρουαζιερόπλοιο για να ανέβουν Ακρόπολη. Οι περισσότεροι μένουν μέσα, αρκετοί προτιμούν να βολτάρουν μόνοι τους η με το τραινάκι να δουν τον Πειραιά και να ψωνίσουν κάτι. Γι αυτό οι ειδικοί σκέπτονται να αναπτύξουν σχεδόν δίπλα στα κρουαζιερόπλοια το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά, το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης κ.λ.π., δηλαδή να τους φέρουν τον πολιτισμό μας ....στο πιάτο.
Για τον τόπο μας αυτό συμβαίνει με την Ύδρα, "είναι η Ακρόπολις της Περιοχής μας", καθόλου τυχαία βέβαια. Αυτό δεν συμφέρει κανέναν να το ανατρέψει, αλλά συμφέρει όλους να αναδείξουμε και τον προορισμό Ερμιονίδα, ως ένα άθροισμα επιμέρους σημαντικών προορισμών που πρέπει να οργανώσουμε, γιατί όντως τους έχουμε. Αυτό είναι βέβαια δύσκολο, όχι όμως ακατόρθωτο. Και δεν είναι να μας φοβίζει η λέξη αξιοποίηση ή εκμετάλλευση.
Επιβιώνει ότι εμπεριέχει πραγματική άξια και ότι μπορεί να διατηρεί τον μύθο του.

Έρρωσθε,
Βασίλης Γκάτσος