Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Από ένα χωριό της Καρδίτσας με 30 κατοίκους στα Harrods και την ελίτ

Πριν από αρκετά χρόνια έκαναν το «ντεμπούτο» τους στην ελίτ των διεθνών αγορών, κατακτώντας, μεταξύ άλλων, τα ράφια του περίφημου βρετανικού πολυκαταστήματος Harrods.
Σήμερα, τα προϊόντα Γκουσιάρη, από μια οικοτεχνία με έδρα ένα πολύ μικρό χωριό στα ανατολικά του νομού Καρδίτσας, με μόλις 30 κατοίκους, το χωριό Ηλιάς, έχουν βάλει πλώρη για άλλες αγορές: το Χονγκ-Κονγκ αλλά και την εξωτική Χονολουλού, στη Χαβάη.
Ηδη, μάλιστα, τα οργανικά προϊόντα τομάτας της μικρής οικοτεχνίας «ταξιδεύουν», μέσω της εταιρείας Arianna Trading Company, στη Χονολουλού, όπου και διατίθενται σε διάφορα καταστήματα.
Ο εμπνευστής και «ψυχή» της όλης προσπάθειας Αλέξανδρος Γκουσιάρης είναι ένας γεωργός που όχι μόνο παράγει, αλλά και μεταποιεί τα προϊόντα του και τα πουλάει στη διεθνή αγορά ποιοτικών προϊόντων, χαράσσοντας έναν διαφορετικό δρόμο παραγωγής και διάθεσης της ελληνικής αγροτικής παραγωγής.
Τα προϊόντα Γκουσιάρη έχουν κατακτήσει και την αγορά των ΗΠΑ, γεγονός που από σημειολογικής πλευράς, και όχι μόνο, έχει ιδιαίτερη σημασία, αν αναλογιστεί κανείς ότι πριν από περίπου 500 χρόνια, οι
τομάτες έκαναν το πρώτο τους ταξίδι από την Αμερική προς την Ευρώπη. Όλα αυτά τα χρόνια εγκλιματίστηκαν στις δικές μας συνθήκες και τώρα, το 2014, ξαναγυρίζουν πίσω στον τόπο που τις «γέννησε».
Ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης σπούδασε μαθηματικός στο Ηράκλειο Κρήτης, ωστόσο αποφάσισε σε νεαρή ηλικία να ασχοληθεί αρχικά με τα μελίσσια, καθώς η οικογενειακή παράδοση με το μέλι βρίσκεται πίσω, στα τέλη του 19ου αιώνα.
«Η οικογενειακή μας δραστηριότητα στον χώρο της Μελισσοκομίας», εξηγεί ο ίδιος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «ξεκινά γύρω στο 1890 με μελίσσια που η προπρογιαγιά Ευαγγελία Μπαρμπαρούση και στη συνέχεια η γιαγιά Παρασκευή Ντινοπούλου εξέτρεφαν στην αυλή του σπιτιού για την κάλυψη των ετήσιων οικογενειακών αναγκών σε μέλι».
Το 1989, η ασχολία αυτή εισέρχεται σε ημι-επαγγελματική τροχιά, ύστερα από μια μεγάλη εκπαίδευση σαν επιμορφωτής μελισσοκομίας στο ΑΠΘ, ενώ το 1996 ιδρύεται η εταιρεία με καθαρά επαγγελματικό προσανατολισμό όσον αφορά τον αριθμό των μελισσιών που εκτρέφει η οικογένεια Γκουσιάρη, τις μετακινήσεις τους ανά την Ελλάδα (από την Καλαμάτα έως την Θάσο) αλλά και όσον αφορά τις εγκαταστάσεις απόθήκευσης και τυποποίησης του μελιού.
Το 1997 αρχίζει η εξαγωγική δραστηριότητα με την βοήθεια της εταιρείας «Odysea Ltd», η οποία συνεχίζεται έως σήμερα. Το 2000 αρχίζει σιγά σιγά η καλλιέργεια τομάτας σε μεγαλύτερη κλίμακα, με την καθοριστική συνεργασία της οικογένειας του Χρήστου Τάκα και της Όλγας Λωρίδα, στο χωριό Φύλλο της Καρδίτσας. «Ο σπόρος που χρησιμοποιήθηκε τότε», τονίζει ο κ. Γκουσιάρης, «και που συνεχίζουμε να χρησιμοποιούμε έως σήμερα καλλιεργείται ανελλιπώς, από τις αρχές του 1900 στην ευρύτερη οικογένειά μας και ο τρόπος παστερίωσης παραμένει ίδιος με αυτόν που εφάρμοζαν από την εποχή του Μεσοπολέμου, αλλά με σύγχρονα πια μέσα, που διασφαλίζουν την ασφάλεια των προϊόντων τομάτας μας».
Το 2001 εξάγονται οι πρώτες ποσότητες τοματοπολτού, το 2004 εντάσσεται το κτήμα σε διαδικασία πιστοποίησης για παραγωγή βιολογικών προϊόντων, μέσω της Εταιρείας Πιστοποίησης ΔΗΩ, ενώ το 2005 ξεκινά η συνεργασία με επώνυμα ξενοδοχεία στην προμήθεια μελιού για το πρωινό και την κουζίνα τους.
Το 2008 παράγονται τα πρώτα προϊόντα τομάτας («τομάτα στραγγιστή» και έτοιμες σάλτσες) σε πλήρες βιολογικό στάδιο και αρχίζει η διανομή τους και στην ελληνική αγορά, ενώ το 2013 αρχίζει δειλά δειλά η καλλιέργεια οσπρίων με την παραγωγή μιας ποσότητας φακής, ενώ τη φετινή χρονιά παράχθηκαν, εκτός από φακές και ρεβύθια, μαυρομάτικα φασόλια, σιτάρι και πλιγούρι, ενώ στα άμεσα σχέδια είναι η και η παραγωγή περισσότερων προϊόντων τομάτας και οσπρίων.
«Με τη βοήθεια δύο μικρών επενδυτικών σχεδίων βελτίωσης του Υπουργείου Γεωργίας, το 1998 και το 2007, με πολλή δουλειά από όλη την οικογένεια και κυρίως με πάθος για αυτό που κάνουμε, προσπαθούμε να πιάσουμε τα όνειρά μας, που δεν είναι μεγαλεπήβολα. Το ευ ζην αφορούν. Το δικό μας και των επόμενων γενιών. Όχι των επόμενων οικογενειακών μας γενιών. Των επόμενων γενιών. Κληρονομήσαμε την γνώση πώς να μην φοβόμαστε τις μέλισσες και αναπτύξαμε μια αγαστή συνεργασία μαζί τους, ώστε να παράγουμε ένα εξαιρετικό προϊόν με ασφάλεια γι' αυτούς που το γεύονται» επισημαίνει ο κ. Γκουσιάρης.
«Κληρονομήσαμε», προσθέτει, «ένα σακούλι σπόρους και αγαπήσαμε τη γη που τους μεγαλώνει, σεβαστήκαμε τους τρόπους καλλιέργειας και επεξεργασίας που εφάρμοζαν πριν από την εντατικοποίηση των καλλιεργειών και με κόπο, τεχνογνωσία και πειραματισμό καταφέραμε να παράγουμε προϊόντα που ξαναγεννούν τις γεύσεις εκείνες, που είχαν ξεχαστεί. Διατηρούμε, καλλιεργούμε και διαδίδουμε όσο περισσότερους σπόρους παλιών ποικιλιών μπορούμε».
«Στον δικό μας βιολογικό τρόπο παραγωγής χρησιμοποιούμε έναν παλιό σπόρο, δηλαδή εγκλιματισμένο στη συγκεκριμένη περιοχή για πάνω από έναν αιώνα. Κάθε χρόνο διαλέγουμε τα καλύτερα φυτά και από αυτά τις καλύτερες τομάτες. Έτσι επιλέγουμε τον σπόρο που θα φυτέψουμε την επόμενη χρονιά. Μια διαδικασία που ακολούθησαν οι άνθρωποι εξαρχής. Έτσι, 'εξημερώθηκαν' άγρια είδη και άρχισε η οργανωμένη Γεωργία. Δεν χρησιμοποιούμε καθόλου χημικά λιπάσματα, εντομοκτόνα και ζιζανιοκτόνα παρά μόνο οργανικό κομπόστ από τα φυτικά υπολείμματα του κτήματός μας. Δεν επιβαρύνουμε, δηλαδή, το περιβάλλον με κανενός είδους χημικό απόβλητο. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια, παράγοντας ασφαλή και ποιοτικά προϊόντα, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην προστασία του περιβάλλοντος και στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του τόπου μας» εξηγεί ο κ. Γκουσιάρης.
Σημειώνει, δε, ότι «δεν μπορεί να υπάρξει άλλος δρόμος για την αγροτική παραγωγή του τόπου μας» και προσθέτει: «το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι ο ήλιος μας και αυτά που 'αγκαλιάζει' με το πλούσιο ελληνικό φως του. Ποιοτικά προϊόντα, μικρής κλίμακας. Τα τρόφιμα μαζικής κατανάλωσης παράγονται σε χώρες με τεράστια παραγωγική δυνατότητα, που δεν υπάρχει τρόπος να τις παραβγούμε. Μόνο έτσι θα επιβιώσει ο Δαυβίδ εναντίον του Γολιάθ για δεύτερη φορά».
Από το 2004, που για πρώτη φορά εμφανίστηκαν τα προϊόντα Γκουσιάρη σε διεθνείς και εσωτερικούς διαγωνισμούς γεύσης και ποιότητας, έχουν αποσπάσει 13 βραβεία και διακρίσεις, με τελευταίο το GREAT taste awards, One Gold star, για το προϊόν «Karpos Co. Honey from Orange blossom» (Μέλι από πορτοκαλιά).
karditsapress