Τρίτη 21 Απριλίου 2015

Τι θα λέγατε για τα παρακάτω;

Του Βασίλη Γκάτσου
 
Η τρισχιλιόχρονη ναυτοσύνη της Ερμιόνης μπορεί να τιμηθεί στα Μαντράκια της Ερμιόνης με αγώνες κωπηλασίας, ιστιοπλοϊκούς και κολυμβητικούς. Όχι προς τιμήν του Διονύσου Μελαναίγιδος, των Διοσκούρων, των Αγίων Αναργύρων κ.λ.π., αλλά εις ανάμνησιν της σύνδεσης της ναυτοσύνης μας με το εκάστοτε ιερόν. Ο,τι χωρίς πίστη, ιερή σκέπη αλλά και σχέση, η θάλασσα είναι ανίκητο θεριό.

Απλά θα περιγράψω τις ιστορικές διαδρομές. Η μορφή του αγώνα για κάθε διαδρομή είναι άλλων παπάδων ευαγγέλιο και ο τόπος μας δεν στερείται δημιουργικών οργανωτών.

1η. Μαντράκια - Προϊστορική Ερμιόνη στη θέση Μαγγούλα - Μαντράκια. Πόσες και πόσες φορές δεν έγινε αυτή η διαδρομή μέχρι να μεταφερθεί τελικά ο οικισμός της Προϊστορικής Ερμιόνης στη νέα θέση του.

2η. Μαντράκια - Λιμάνι - Μαντράκια. Πόσες και πόσες φορές, για αιώνες οι ναυτικοί μας δεν κάνανε αυτή τη διαδρομή όταν ο καιρός "σήκωνε τα Μαντράκια";

3η. Μαντράκια - Ευκάλυπτα - Μαντράκια. Η κλασσική διαδρομή παραμονή των Αγίων Αναργύρων.

4η. Μαντράκια - Νησάκι της Κάπαρης - Μαντράκια. Το νησάκι κατά την αρχαιότητα είχε κτίσματα και η πιθανότερη χρήση του για αιώνες ήταν η του Λοιμοκαθαρτηρίου (Λαζαρέτου) όπου παρέμεναν για μέρες οι ναυτικοί πριν τους επιτραπεί η είσοδος στα λιμάνια της Ερμιόνης.

5η. Μαντράκια - Θέση Καμίνι στο Μαυρονήσι - Μαντράκια. Από τη θέση αυτή άρχιζε ή τελείωνε το πυροφάνι, εκεί τέλειωναν οι χταποδάδες το μεροκάματο, κοπανούσαν τα χταπόδια και γύριζαν Μαντράκια.

6η. Μαντράκια - Πρ. Ηλίας Μουζακιού - Μαντράκια. Μια διαδρομή που την έκαναν παραμονή της γιορτής του Αγίου.

7η. Μαντράκια - Νησάκι Κάπαρης - Ευκάλυπτα - Νησάκι Κάπαρης -  Μαντράκια. Διαδρομή Σεντραέρε.

8η. Μαντράκια - Σπίθα Μουζακιού - Μαντράκια. Διαδρομή των σφουγγαράδων για την Μπαρμπαριά. Μετά τη Σπίθα τούς έχανε το μάτι, και πάλι από τη Σπίθα τούς έπιανε στον γυρισμό.

9η. Μαντράκια - Λιμάνι Δοκού - Μαντράκια. Διαδρομή αιώνων.

10η. Μαντράκια - Ύδρα - Μαντράκια. Διαδρομή αιώνων.

11η. Μαντράκια - Ντάρδιζα - Μαντράκια. Για να θυμόμαστε και τους εργαζόμενους των Μεταλλείων, αλλά και τους παππούδες μας που πήγαιναν εκεί με τις βάρκες τους για να μαζέψουν τις ελιές.

12η. Μαντράκια - Τσελεβίνια - Μαντράκια. Για να θυμόμαστε το ακρωτήριο Σκύλαιο και την Ακρογιαλιά.

13η. Μαντράκια - Πόλις των Αλιέων - Μαντράκια. Για να θυμόμαστε την ολιγόχρονη ύπαρξη αυτής της μικρής πόλης.

Το πώς και το τι είναι των οργανωτών. *
Την μια μέρα μπορούν να γίνουν οι αγώνες κολύμβου μακρινών αποστάσεων. Την άλλη οι κωπηλατικοί και την τρίτη οι ιστιοπλοϊκοί. Μετά ακολουθούν οι μουσικοί αγώνες στο Δημοτικό Σχολείο (θυμηθείτε τους ανάλογους που είχε οργανώσει ο Χατζηδάκις). Δηλαδή μια λαμπρή εορταστική βδομάδα στην Ερμιόνη.

Ε! Αυτή είναι η ιδανική ατμόσφαιρα και για την γιορτή της Ελιάς και του Ροδιού και του Κρασιού, και του Ψαριού και του Ψωμιού, και της χειροτεχνίας και της οικοτεχνίας και της μεταποίησης και ό,τι άλλο αφορά την παραγωγή μας. Και εδώ μπορούμε να μιμηθούμε την Επίδαυρο η οποία οργανώνει τον Αγροτικό Αύγουστο. Έτσι λοιπόν και η Ερμιόνη μπορεί να οργανώσει τον Θαλασσινό και Αγροτικό Αύγουστό της, αρχίζοντας με τις μουσικές εκδηλώσεις, έκθεση φωτογραφίας κ.λ.π., κορύφωση με την Εβδομάδα της Θάλασσας και της Μουσικής κ.α. Για ένα μήνα το Λιμάνι της Ερμιόνης και τα Μαντράκια θα είναι με καλαίσθητα περίπτερα που θα πουλάνε οι ντόπιοι την παραγωγή τους. Τονίζω αυστηρά την όποια ντόπια παραγωγή τους, της Ερμιονίδας φυσικά. Είναι εκδήλωση προώθησης των προϊόντων μας και όχι λαϊκή αγορά. Το πώς και τι βρίσκεται, όπως βρίσκεται και στην Επίδαυρο και σε άλλα μέρη. Και εδώ αρμοδιότητα έχει η Δημοτική Κοινότητα Ερμιόνης. Ο Δήμος έπεται.
Κάποιοι θα ισχυριστούν ότι αυτή την εποχή δεν έχουμε ρόδια, ελιές, εσπεριδοειδή. Θα αντικρούσω αυτή την άποψη.
Κατά πρώτον, έχουν ικανό μέγεθος αυτή την εποχή για να σταθούν ως διάκοσμος. Κατά δεύτερον, οικονομικός στόχος της Ερμιονίδας πρέπει να είναι όχι η διάθεση των καρπών της γης μας, αλλά η διάθεση των προϊόντων μεταποίησης που έχουν προστιθέμενη αξία. Αν καθιερωθεί ο Αύγουστός μας με πολύ καλές πωλήσεις, τότε είναι στα συν ότι δεν έχουμε τα βασικά μας προϊόντα ώριμα, γιατί στόχος είναι τα προϊόντα μεταποίησης αυτών. Αυτά ενδιαφέρει να γίνουν γνωστά, αυτά ενδιαφέρει να πουληθούν, αυτών ενδιαφέρει η παραγωγή τους. Πλην του λαδιού, όλα τα άλλα προϊόντα μας πωλούνται νωπά για λίγους μήνες, Αν από τα νωπά εισπράξει η Ερμιονίδα 1 ευρώ, αν τα πουλήσει όλα μεταποιημένα, θα εισπράξει 2 και αν καταφέρει να τους δώσει όνομα θα εισπράξει 4 και αν καταφέρει να τα εμπορευθεί και διαθέσει στην έσω και έξω αγορά με δικές της δυνάμεις θα εισπράξει 6. Αυτός είναι στόχος. Και ο στόχος αυτός εξυπηρετείται απόλυτα από τον Αύγουστο.

Και να ξαναγράψω για όσους ενθουσιαστούν και για όσους απορρίπτουν τα ως άνω: Δεν φταίει η ιδέα, η άποψη ή η πρόταση που δημόσια ακούγεται. Το "με πήρατε στο λαιμό σας" δεν ισχύει, γιατί έχει την απάντηση "άμα σου λέγαμε να πέσεις στη φωτιά θα έπεφτες;" Έλα όμως που όλα ξεκινάνε από ιδέες, προτάσεις, απόψεις και όνειρα;

* Ο τουρισμός, ντόπιος και ξένος διαφοροποιείται. Προ πολλού έχει αρχίσει να ξεφεύγει από το στερεότυπο, ξαπλώστρα, ποτό, ήλιος, θάλασσα, μπαράκι, ύπνος και φτου κι απ' την αρχή. Αυτό φανερώνει και η μεγάλη επιτυχία των αγώνων δρόμου, ποδηλάτου κ.λ.π. στην Ύδρα, Σπέτσες, Ναύπλιο, Άργος, για να περιοριστούμε στη γειτονιά μας. Όταν ο ξένος ξέρει μήνες πριν την οργάνωση στο τόπο μας εκδήλωσης που είναι στα ενδιαφέροντά του, κλείνει αεροπλάνο, δωμάτιο κ.λ.π. μήνες πριν και του έρχεται πάμφθηνα. Και στη χώρα μας σιγά σιγά δημιουργούνται σύλλογοι με κοινά ενδιαφέροντα, φυσιολατρικοί, αγωνιστικοί, περιπατητικοί, αναρριχήσεως, καταδύσεων, άλλων αθλημάτων και δράσεων, καλού φαγητού, κ.λ.π., κ.λ.π., και τα μέλη τους κινούνται όλα μαζί. Για μερικά μέρη η επιτυχία είναι εξασφαλισμένη, μόνο και μόνο από το βάρος των ονομάτων. Όταν διαβάζει για αγώνα δρόμου πάνω στα ιστορικά μονοπάτια που συνδέουν Άργος, Τίρυνθα, Μυκήνες, Επίδαυρο, ήδη λειτουργούν τα ονόματα. Το ίδιο και για την Ύδρα, ό,τι και να κάνει. Δεν συμβαίνει το ίδιο για την Ερμιονίδα. Χρειάζεται πολύ πολύ δουλειά, γιατί πρέπει να δημιουργήσει το όνομα, αλλά και να διαφοροποιηθείς.

Έρρωσθε,
Βασίλης Γκάτσος