Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

.... ΚΑΙ ΜΕ ΒΑΘΜΟ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΑΠΟ ΜΗΔΕΝ (0) ΜΕΧΡΙ ΕΝΑ (1)



Η ΕΞΙΣΩΣΗ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ
Πέφτοντας πάνω σ' ένα λαικό περιοδικό πολύ παλιό, '' Πάνθεον'' 2-15 Μαρτίου 1971, με δημοσιευμένο ένα μαθητικό μου γράμμα, έρχομαι σ' επαφή ξανά με το μόνιμό μου πρόβλημα ως μαθητή: την μόνιμα κακή επίδοσή μου στο μάθημα των μαθηματικών, και την αυτοσαρκαστική παραδοχή της σ' εκείνο το γράμμα : ''...είμαι πολύ καλός μαθητής στα φιλολογικά μαθήματα και τενεκές στα μαθηματικά..'', γράφω, συμπληρώνοντας : ''..οι συμμαθηταί μου μού λεν ότι έχω πλάκα όταν είμαι σα βρεμένη γάτα όρθιος στον πίνακα, την ώρα των μαθηματικών...'' Πραγματικά, είχα φτάσει στο σημείο του να μην με εξετάζουν ακόμη κι οι αυστηρότεροι μαθηματικοί:
'' Σπετσιώτη, εσύ, αν δεν βαριέσαι, σήκω στον πίνακα'', ξέροντας ότι δεν θάλεγα τίποτα, και βάζοντάς μου συγκαταβατικά μια βάση για να περνάω, ήταν ντροπή να μένω μεταξεταστέος (και δεν έμεινα ποτέ), όταν διαβάζονταν οι εκθέσεις μου και στις άλλες- πλην της δικής μου- σχολικές τάξεις. Σε συγγραφείς και ποιητές που αγαπούσα διαπίστωσα, από την εφηβική μου ηλικία, το ίδιο πρόβλημα. Αυτοβιογραφούμενος ο Ταχτσής έγραφε: ''Αν δεν έμαθα ούτε τότε να κάνω σωστά ακόμα και την πιο απλή πρόσθεση, δεν έφταιγι' εκείνος, φταίγαν οι αριθμοί, που ήταν και μένουν πάντα, για μένα ένας κόσμος ερμητικά κλειστός..'' Στο ωραιότατο λυρικό του ποίημα '' Η εξίσωση του απείρου'' για το ίδιο θέμα αλλά και τις επιπτώσεις του μιλάει κι ο ΄Αρης Δικταίος : '' ...ότι, ο καθηγητής του σύμπλεγμα αριθμών ήταν- ακατανόητων, που τον τυραννούσαν, κι ότι ο χώρος- του στόματός του ένα πηχτό ίδρωνε φαρμάκι - που την αγάπη για το δάσκαλο σκότωνε εντός του...'' Την λύση ωστόσο στην πνευματική μου καχεξία μπρος στα μαθηματικά δεν μού την έδωσε ο Ταχτσής, παρά τις υποσχέσεις του σ' εκείνο το γραφτό: '' κάποτε θα διηγηθώ γιατί'', αλλά σε ανύποπτο χρόνο ο μαθηματικός Βαγγέλης Πολυδούρης (αδελφός της Μαρίας Πολυδούρη) σε μια ενδιαφέρουσα μελέτη του με τίτλο ''Το ταμπού των συμβόλων'' στην οποία έπεσα τυχαία σ' ένα παλαιοβιβλιοπωλείο: '' H ποικιλία των μαθηματικών θεμάτων είναι τόσο μεγάλη, που οποιοσδήποτε μνημονικός χειρισμός, όσο καλός κι αν είναι, δεν μπορεί να την αγκαλιάσει. Στα μαθηματικά άλλος τρόπος προσέγγισης δεν υπάρχει έξω απ' τη μέθοδο...Για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες, για να θεραπευτή η μαθηματική καχεξία, είναι ανάγκη ν' αντικατασταθή το σχολειό της απομνημόνευσης με το σχολειό της μεθόδου''. Αντικαταστάθηκε από τότε; 1976- έτος συγγραφής της ανοιχτόμυαλης αυτής μελέτης; Δεν ξέρω. Αλλά αμφιβάλλω.

TAKHΣ ΣΠΕΤΣΙΩΤΗΣ